Kladdkaka

Här kommer receptet på den mumsiga och kladdiga kladdkakan jag gjorde igår.



2 ägg
3 dl socker
1 ½ dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
100 gram smält smör
ev. lite kallt kaffe

175° i ca. 30 min

Tips: För att få kladdkakan riktigt kladdig så ska du undvika att vispa smeten för mycket. Använd helst en slickepott och rör om. Om du vispar för mycket blir det luft i smeten som gör att kladdkakan blir som en vanlig kaka. Dock ska du vispa äggen och sockret ganska mycket först.

Sen är det också sockret som gör kladdkakan kladdig så om du tar mindre än vad som står får du räkna med att den blir mer fast.

Ju kortare tid kladdkakan får vara inne i ugnen desto kladdigare blir den, men det är ju rätt självklart. (Jag brukar ha 25-30 min)

Kommentarer
Postat av: Ellen Schutz

den såg riktigt god ut (A) får man smaka? <3

2010-02-08 @ 09:45:17
URL: http://ellenschutz.blogg.se/
Postat av: Zero

2 ägg

3 dl socker

2 dl mjöl

2 tsk vaniljsocker

1 dl kakao

150 gram smält smör

ströbröd runt om i formen och smetad med smör också, 225 grader i ugnen (180 grader i gasugn)

från 10-30 min, beror på hur kladdig du gillar det !



Den smakar bättre tro mig :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0